Η γεωγραφία της... επιτυχίας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση

Αρθρογράφος: 
Χρήστος Κάτσικας

Η ερμηνεία των ποσοστών επιτυχίας των υποψηφίων στις γενικές εξετάσεις κατά νομό βασίζεται σε μια απλουστευτική και φαινομενικά αθώα «αφαίρεση». Πίσω από το «κοινόν της καταγωγής» των υποψηφίων αποκρύπτονται επιμελώς οι ιδιαίτερες οικονομικές, κοινωνικές και μορφωτικές «αποσκευές» του καθενός

Τα αποτελέσματα των πανελλαδικών εξετάσεων που πραγματοποιούνται κάθε χρόνο επιτρέπουν τη δημιουργία «δεικτών» επιτυχίας/αποτυχίας των υποψηφίων στην πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση κατά περιοχή.

● Από ποιους νομούς εισάγονται οι περισσότεροι και από ποιους οι λιγότεροι υποψήφιοι στην τριτοβάθμια εκπαίδευση;

● Ποιοι νομοί έχουν δημιουργήσει «παράδοση» στα υψηλά ποσοστά εισαγωγής των υποψηφίων τους στην τελευταία δεκαετία;

Στη δεκαετία του ‘90 και συγκεκριμένα την περίοδο 1992-1999, για την οποία υπάρχουν επαρκή στοιχεία, οι νομοί Χίου, Τρικάλων, Λάρισας, Φλώρινας, Λέσβου, Χανίων και Αχαΐας κατόρθωναν να συγκεντρώσουν τα μεγαλύτερα ποσοστά επιτυχίας των υποψηφίων τους. Αντίθετα, οι υποψήφιοι από τους νομούς Σάμου, Κέρκυρας, Ευρυτανίας, Κυκλάδων και Καστοριάς είχαν σχεδόν μόνιμα στην εξεταζόμενη περίοδο τα χαμηλότερα ποσοστά επιτυχίας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Την επόμενη δεκαετία, και πιο συγκεκριμένα το χρονικό διάστημα 2001-2011, καταγράφεται μια σταθερή υπερεκπροσώπηση αποφοίτων των Λυκείων 4 νομών της χώρας, με την υψηλότερη να σημειώνεται στον νομό Τρικάλων, όπου η μέση αναλογία πιθανοτήτων για εισαγωγή στην τριτοβάθμια διαμορφώνεται στο 1,40, ενώ ακολουθούν οι νομοί: Κοζάνης (1,36), Πρέβεζας (1,33) και Αργολίδας (1,23). Αντίστοιχα, παρατηρείται σταθερή υποεκπροσώπηση αποφοίτων των Λυκείων 10 νομών της χώρας, με τη χαμηλότερη μέση αναλογία πιθανοτήτων να καταγράφεται στον νομό Ροδόπης (0,49) και ακολουθούν οι νομοί: Ρεθύμνου (0,60), Δυτικής Αττικής (0,62), Σάμου (0,63), Ξάνθης (0,67), Δωδεκανήσου (0,68), Χαλκιδικής (0,69), Κυκλάδων (0,71), Εβρου (0,76), Ηλείας (0,76) και Πειραιώς (0,79).

Στα ίχνη της... ανισοκατανομής

Η άνιση κατανομή στα ποσοστά επιτυχίας στις πανελλαδικές εξετάσεις είναι σίγουρα αποτέλεσμα πολλών παραγόντων. Πρωταρχικό ρόλο διαδραματίζουν οι οικονομικές και κοινωνικές ανισότητες, το επίπεδο των οικονομικών δραστηριοτήτων, τα ποσοστά του αγροτικού πληθυσμού, η πυκνότητα του πληθυσμού, η ιστορική εξέλιξη και η παράδοση της περιοχής, η πυκνότητα του σχολικού δικτύου κ.λπ.

Βέβαια, η ερμηνεία των ποσοστών επιτυχίας των υποψηφίων στις γενικές εξετάσεις κατά νομό βασίζεται σε μια απλουστευτική και φαινομενικά αθώα «αφαίρεση». Πίσω από το «κοινόν της καταγωγής» των υποψηφίων, π.χ. του ν. Τρικάλων ή της Βόρειας και Ανατολικής Αθήνας, που σημειώνουν υψηλά ποσοστά επιτυχίας στις πανελλαδικές εξετάσεις, ή των νομών Ροδόπης, Ξάνθης, Κερκύρας ή Ευρυτανίας που είναι «κολλημένοι» στην «ουρά» της κατάταξης, αποκρύπτονται επιμελώς οι ιδιαίτερες οικονομικές, κοινωνικές και μορφωτικές «αποσκευές» των συγκεκριμένων υποψηφίων που επιτυγχάνουν ή αποτυγχάνουν στην προσπάθειά τους, ανεξάρτητα από την περιοχή στην οποία κατοικοεδρεύουν.

Στο πλαίσιο αυτό, οι υποψήφιοι από αστικά κέντρα και ευνοημένο οικογενειακό περιβάλλον (οικονομικά, κοινωνικά, μορφωτικά) παρουσιάζουν πάντα, ανεξάρτητα από τόπο καταγωγής, υψηλότερα ποσοστά επιτυχίας σε σύγκριση με τους υποψηφίους, π.χ. από τις φτωχές αγροτικές περιοχές ή τις υποβαθμισμένες περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.

Ανεπαρκές κριτήριο

Ωστόσο, είναι σαφώς ανεπαρκές ένα σχήμα που προσπαθεί να συνδέσει άμεσα και αμετακίνητα την κοινωνική και οικονομική ένταξη μιας περιοχής με το ποσοστό των υποψηφίων της που εισάγονται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Κι αυτό, γιατί υπάρχουν ορισμένοι «διαταρακτικοί» παράγοντες που δρομολογούν αποκλίσεις από τη σχέση που θέλει την οικονομική, κοινωνική και πολιτισμική «ευρωστία» μιας περιοχής να κανοναρχεί στο ύψος του ποσοστού επιτυχίας ή αποτυχίας των υποψηφίων στις γενικές εξετάσεις.

Ας πάρουμε π.χ. τη Χαλκιδική, τις Κυκλάδες, την Κέρκυρα και τη Σάμο, που μόνιμα παρουσιάζονται με τα μικρότερα ποσοστά επιτυχίας των υποψηφίων τους στις γενικές εξετάσεις.

Τι συμβαίνει; Αυτές οι περιοχές δεν φημίζονται, σε καμία περίπτωση, για χαμηλά εισοδήματα των κατοίκων τους. Το αντίθετο μάλιστα. Εχουν υψηλή τουριστική ανάπτυξη εδώ και αρκετά χρόνια, γεγονός που θεωρήθηκε η καλύτερη απάντηση στη φτώχεια και τη μετανάστευση. Εδώ, λοιπόν, υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις ότι ο τουρισμός λειτούργησε ανταγωνιστικά με την εκπαίδευση, καθώς άνοιξε πρώιμα μια «διέξοδο» και μάλιστα φαινομενικά μόνιμη και προσοδοφόρα.



πηγή: alfavita.gr


Καλωσορίσατε στη σελίδα μας

ΠΡΟΣΦΟΡΑ: Δήλωσε τώρα συμμετοχή για ένα
Δωρεάν μάθημα. Δεν έχεις να χάσεις τίποτα.

Από όποιο μέρος της Ελλάδας και αν προέρχεστε έχετε ίσες ευκαιρίες και δικαιώματα στην εκπαίδευση με τους μαθητές που ζουν στη πρωτεύουσα ή σε μεγάλες πόλεις. Η απόσταση εκμηδενίζεται, ο καθηγητής είναι ακριβώς μπροστά σας, έχετε άμεση επικοινωνία μαζί του σε ένα live μάθημα!

Η μελέτη , η μεθοδικότητα και η επιμονή σας θα σας οδηγήσουν στην εκπλήρωση των στόχων σας

Δικός μας στόχος είναι οι μαθητές να γνωρίσουν και να αγαπήσουν το μάθημα της βιολογίας, γιατί αυτός είναι ο πρωταρχικός λόγος που εξασφαλίζει την επιτυχία τους για υψηλές επιδόσεις στις πανελλαδικές τους εξετάσεις. Το διάβασμα πρέπει να είναι αποδοτικό, για αυτό και η σωστή εκπαίδευση στοχεύει στο να μας μάθει πώς να μαθαίνουμε. Μέσα από αυτό το ταξίδι ο κάθε μαθητής ανακαλύπτει τον προσωπικό του τρόπο μελέτης, οπότε εκτός από αποδοτικό, το διάβασμα γίνεται και ευχάριστο!

Στόχος της διδακτέας ύλης που καθορίζει το Υπουργείο είναι η ευαισθητοποίηση και ο προβληματισμός των μαθητών όσον αφορά σύγχρονα θέματα που συνδέονται άμεσα με τη ζωή, την υγεία και το περιβάλλον τους. Η δομή των σχολικών βιβλίων βιολογίας βοηθά το μαθητή να ανακαλέσει ήδη υπάρχουσες γνώσεις, να συνδέσει την καθημερινή του ζωή με τις γνώσεις που αποκτά, αλλά και να ενδιαφερθεί για περαιτέρω μελέτη και να αποκτήσει μέθοδο επεξεργασίας διαφόρων θεμάτων.


Αφήστε τα στοιχεία σας για να επικοινωνήσουμε μαζί σας:

Ονοματεπώνυμο *

Email *
Τηλ. Επικοινωνίας *





Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Macys Printable Coupons