Με τις εξετάσεις να πλησιάζουν και το άγχος των μαθητών να φτάνει στο κατακόρυφο αναζητήσαμε τις βασικές επιδιώξεις του υπουργείου από τους καθηγητές των ύκείων σχετικά με το τι αναμένεται να γνωρίζουν περί βιολογίας οι μαθητές μετά το πέρας των μαθημάτων της χρονιάς.
Παρά τις αλλαγές επί αλλαγών που έχουν συντελεστεί στο νέο λύκειο και παρά το ότι η βιολογία είναι το νούμερο ένα μάθημα σε αύξηση ενδιαφέροντος εκ μέρους της μαθητιώσας νεολαίας, μετά το πέρας της φετινής χρονιάς και με βοήθημα το σχετικό βιβλίο, ένας μαθητής της γ’ λυκείου θα έχει εντρυφήσει: «στην εξερεύνηση της σύγχρονης Βιολογίας για να γίνει ένας βιολογικά πληροφορημένος και ευαισθητοποιημένος για θέματα που σχετίζονται με τη Βιολογία πολίτης ανεξάρτητα από τη σταδιοδρομία που θα αποφασίσει να ακολουθήσει».
Επιπλέον, σύμφωνα πάντα με το Υπουργείο, στόχοι του μαθήματος είναι ο μαθητής στο τέλος της διδασκαλίας: «Είναι ικανός να εφαρμόζει τις βασικές αρχές της επιστημονικής μεθόδου για να σχεδιάζει και να υλοποιεί (όπου είναι δυνατό και με τη βοήθεια λογισμικού) απλές πειραματικές εργασίες για τον έλεγχο υποθέσεων. Να καθορίζει τη μεθοδολογία, τους μάρτυρες και τις μεταβλητές. Να συγκεντρώνει, να αξιολογεί, να συστηματοποιεί και να παρουσιάζει τα αποτελέσματα αυτών των μελετών με σωστή επιστημονική ορολογία, να δέχεται και να αξιοποιεί την κριτική που γίνεται από άλλους στην εργασία του.
Να γνωρίζει τη δομή και τις ιδιότητες του γενετικού υλικού και να ερμηνεύει το ρόλο του στη μεταβίβαση της γενετικής πληροφορίας.
Να χρησιμοποιεί τις γνώσεις του για τους μηχανισμούς αντιγραφής μεταγραφής και μετάφρασης για την επεξεργασία δεδομένων και την επίλυση ασκήσεων ή προβλημάτων.
Να χρησιμοποιεί τις γνώσεις του σχετικά με τη Μοριακή Βιολογία και Γενετική για να ερμηνεύει φαινόμενα που έχουν σχέση με την αλλαγή χαρακτηριστικών ή την εμφάνιση νέων και την επιβίωση των οργανισμών στο περιβάλλον τους.
Να διαπιστώνει την συμβολή της Τεχνολογίας, της Πληροφορικής αλλά και άλλων επιστημών στην αξιοποίηση επιστημονικών δεδομένων της Βιολογίας προς όφελος του ανθρώπου.
Να έχει αναπτύξει κριτική στάση σε ότι αφορά τις προεκτάσεις ή τις επιπτώσεις, θετικές και αρνητικές, των εφαρμογών της Βιολογίας και της Βιοτεχνολογίας.
Να αιτιολογεί την αναγκαιότητα σεβασμού ηθικών αρχών και αξιών από την επιστημονική κοινότητα ώστε οι εφαρμογές των επιστημονικών δεδομένων να εξυπηρετούν πραγματικές ανάγκες του ανθρώπου και να σκοπεύουν μόνο στη βελτίωση της ποιότητας ζωής του ανθρώπου.
Να αξιολογεί τη δράση του στις διάφορες εκπαιδευτικές δραστηριότητες συνεκτιμώντας τους Παράγοντες επιτυχίας και αποτυχίας».
Όλα αυτά, βέβαια, χωρίς αναφέρεται πουθενά καμία άλλη βοήθεια εκτός του βιβλίου (!!!) μιας και το να ασχοληθεί κάποιος καθηγητής έστω ένα λεπτό παραπάνω με μερικούς –όχι όλους- μαθητές του, θα σημάνει χάσιμο ολόκληρης διδακτικής ώρας που δεν θα αναπληρωθεί ποτέ λόγω έλλειψης προσωπικού!
Μετά αναρωτιέται κανείς γιατί η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών έχει στραφεί σε εξ αποστάσεως εκπαίδευση και online μαθήματα βιολογίας!...